
De Learning Community
Sustainable Healthcare
Aanleiding
De klimaatcrisis is de grootste bedreiging voor de volksgezondheid.
Klimaatverandering en milieuverontreiniging leiden tot steeds meer en andersoortige zorgvragen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld infectieziekten en hittestress. In Nederland is de zorgsector verantwoordelijk voor 7% van de uitstoot van broeikasgassen, 4% van het afval en 13% van het grondstoffenverbruik. Met het leveren van zorg draagt de sector dus bij aan de klimaatcrisis. Het is deze paradox die de zorg wil doorbreken.

Learning Community
Duurzame Zorg
Deze Learning Community richt zich op duurzame gezondheidszorg en interdisciplinaire samenwerking. Dit betekent dat je als onderdeel van een community in contact staat met anderen. Je wisselt informatie uit met medestudenten en geeft elkaar feedback. Ziekenhuizen, leveranciers en inkooporganisaties nemen ook deel aan de Learning Community en geven je professionele feedback. Communicatie is belangrijk bij het uitvoeren van je opdracht, net als het betrekken van anderen bij je onderzoek en het onderhouden van contact met verschillende partijen.
Stakeholders:
-
TU Delft
-
Zorgservice XL
-
various Dutch hospitals
-
Haagse Hogeschool
-
Hogeschool Utrecht
Coaches:
-
Dr. Bart van Straten (TUD)
-
Jeroen Zoller, MSc (ZorgserviceXL)
-
Vertegenwoordigers vanuit de ziekenhuizen in de regio Zuid Holland

Doelstelling
De doelstelling van de Learning Community is bij te dragen aan de Green Deal: Duurzame Zorg
met als doel 50% reductie van grondstofverbruik in 2030 en maximaal circulair in 2050.
Omdat er op heel veel verschillende manieren naar deze doelstelling toe gewerkt kan worden is besloten gebruik te maken van R-Ladder met circulaire strategieën als kapstok om de verschillende vraagstukken aan op te hangen

Current Project Cases
Below you can find an overview of the project cases currently available in the Sustainable Healthcare Learning Community:
Topic
How to inform hospital staff of change in their routine
Developing effective strategies to communicate routine changes to hospital staff, ensuring clarity, minimizing disruption, and fostering adaptability in daily operations
Topic
How to redesign hospital products from recycled materials?
Hospital waste materials like PP and PET can be recycled and repurposed into new products for medical use. Where can this recycling be applied, and what product and legal standards must be met to ensure its viability?
Topic
How to redesign material efficient instrument strips?
Material strips are used to secure medical equipment. How can these strips be redesigned for large-scale manufacturing while remaining environmentally friendly?
Topic
How to improve energy and water recovery in hospitals
Advancing sustainable healthcare in the Netherlands by exploring processes to reduce CO2 emissions through the reuse of water and heat currently discharged into the sewage system.
Topic
Redesign of the syringe without needle
Of all hospital waste, the syringe without needle has the biggest environmental impact. How can this product be re-imagined to reduce its ecological footprint without harming its usability, efficiency and use safety
Topic
Redesign waste separation in hospitals (O.R.)
Making waste separation easier and more efficient for hospital staff whilst improving accuracy and compliance, all within the limited space of the operating room.
Topic
Logistical redesign for hospital waste management
Optimizing hospital waste management through a comprehensive logistical redesign to enhance efficiency, ensure regulatory compliance, reduce environmental impact, and minimize operational costs.
Topic
Making complex medical devices more modular
Enhancing modularity in medical devices could streamline end-of-life disassembly and enable part interchangeability, thereby extending the device’s overall lifespan. How can this approach be balanced with maintaining proper safety standards?
Contact
What We Provide
01
Project Design
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
02
Construction Management
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
03
Site Evaluation
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
04
Construction
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
05
Cost Modeling
Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.
Platform
Op de website www.evengroenevrienden.nl kunnen (potentiele) stakeholders algemene informatie vinden over alle beschikbare Learning Communities. Via de website kunnen ook vraagstukken aangeleverd worden.
Er wordt gewerkt aan een platform waar vanuit stakeholders, studenten en onderwijstellingen met elkaar in verbinding kunnen komen en deliverables kunnen uploaden. Het online educatie platform van EdX zal hierbij de basis vormen. Zodra dit platform af is, wordt er op deze pagina naar verwezen.
Projectorganisatie & Communicatie
De projectorganisatie van deze LC wordt gevormd door Linette Bossen en Bart van Straten. Linette Bossen is de projectleider van projecten “Streetwise: learning with society” en “ET-TLC: Energy Transition – Talent in Learning Communities”. Vanuit deze projecten zijn de Learning Communities binnen Even Groene Vrienden ontstaan. Bart van Straten is een expert op het gebied van duurzaamheid en de circulaire gezondheidszorg. Hij is verbonden aan het bedrijf Van Straten Medical en aan verschillende onderwijs- en overheidsgerelateerde instellingen. Hun rol is het faciliteren van de verschillende co-creatie sessies en partnersessies en de daar bijhorende communicatie, het up to date houden van het platform en de leerroute.
Wat wordt er verwacht van studenten
Een student moet voldoen aan de eisen van het vak waar binnen je een opdracht voor de LC uitvoert (zelf waarborgen en afstemmen met betrokken docent.
Wat wordt er verder verwacht van studenten:
-
Twee reflectie vragenlijsten invullen voorafgaand aan deelname en achteraf (voor intern onderzoek)
-
Bijwonen van 2 co creatie sessies.
-
Bijwonen van sprintsessies met mede studenten.
-
Presentatie geven op partnersessie
-
Reflectieverslag schrijven


Learning Community
Learning communities zijn de motor van innovatieve ontwikkelingen. Professionals uit bedrijven, overheden en NGO’s werken in Learning Communities samen met onderzoekers, docenten en studenten uit verschillende kennisinstellingen. In Learning Communities wordt geleerd, gewerkt en geïnnoveerd in kleine groepjes vanuit een gezamenlijk belang. Het doel is om kennis te ontwikkelen en delen en oplossingen te zoeken voor complexe maatschappelijke problemen.

Stakeholders & Bijeenkomsten
We organiseren 2 keer per jaar een partnersessie waarin studenten middels pitches hun resultaten delen. Het is belangrijk dat alle deelnemers hierbij aanwezig zijn voor zinnige discussies. Deze vinden hoogstwaarschijnlijk plaats in mei, september en januari.
Tussendoor worden co-creatiesessies georganiseerd waar studenten en stakeholders van een specifiek onderwerp samenkomen om de opdracht te bespreken. In iedere ronde van 10 weken staan minimaal 2 co-creatiesessies gepland, elk van ongeveer 2 uur. Het is belangrijk dat organisaties die willen meedoen, zich committeren aan deze sessies.
Wat wordt er verder verwacht van stakeholder:
-
Bijwonen van 2 onderwerp specifieke co-creatie bijeenkomsten per jaar
-
Bijwonen van de partnersessies
-
Faciliteren studenten bij hun onderzoek, bijvoorbeeld in vergaderruimtes, bij interviews, begeleiding, contacten, meelopen in een ziekenhuis
-
In het geval er JIP studenten meedoen aan de LC is er en coach beschikbaar vanuit de organisatie (zie bijlage Joint Interdisciplinary Project)