top of page
Toiletshed.jpg

De Learning Community

Personal Care Space

Aanleiding

Hoe kan circulaire sanitatie een oplossing bieden voor een groeiend stedelijk probleem?
 

Learning Community

Zelfvoorzienende personal care space

In het stadspark voor treinstation Den Haag Centraal, langs de Laan van Reagan en Gorbatsjov, worden maaltijden verstrekt aan dak- en thuislozen, maar de voorzieningen voor persoonlijke verzorging ontbreken. Het gevolg is dat deze kwetsbare groep zich genoodzaakt ziet in het openbaar hun behoefte te doen, wat leidt tot onhygiënische omstandigheden, en het park onaangenaam maakt voor bezoekers.

 

Studenten onderzoeken hoe circulaire sanitatieconcepten niet alleen de overlast kunnen verminderen maar ook op positieve wijze de aandacht kunnen vestigen op het probleem van dakloosheid. Deze innovatieve sanitaire oplossingen worden belicht tegen de achtergrond van bredere maatschappelijke vraagstukken zoals de woningbouwopgave en het dreigende tekort aan drinkwater; de stikstofproblematiek en de nutriëntencyclus. Hiermee beogen zij een holistische benadering die zowel de leefomstandigheden van de daklozen verbetert als bijdraagt aan duurzame stedelijke ontwikkeling.

 

Vraagstelling

Maak een ontwerp voor een mobiele ‘personal care space’, welke van “grijs” water wordt voorzien en hoe kan dat dan, technisch gezien, in de praktijk worden geïmplementeerd.

 

Aanpak

Allereerst is het van belang om te bepalen wat de waterhoeveelheid en -kwaliteit van het waswater en toiletspoelwater zou moeten zijn. Daarna moet er geïdentificeerd worden welke bronnen er zijn, wat de kwaliteit van die bronnen is en welke zuivering die behoeven om er geschikt water van te maken. Tot slot wordt er een keuze gemaakt en de beste optie verder uitgewerkt in een voorlopig ontwerp.

Doelstelling

De doelstelling van de Learning Community is bij te dragen aan de Green Deal: Duurzame Zorg

met als doel 50% reductie van grondstofverbruik in 2030 en maximaal circulair in 2050.

Omdat er op heel veel verschillende manieren naar deze doelstelling toe gewerkt kan worden is besloten gebruik te maken van R-Ladder met circulaire strategieën als kapstok om de verschillende vraagstukken aan op te hangen

Picture1.png
shutterstock_1724713963.jpg

Current Project Cases

Hieronder vind je een overzicht van de projectcases die momenteel beschikbaar zijn binnen de Learning Community Personal Care Space:

Topic

Afvalbeheer en Recycling

Ontwerp een afvalinzamelings- en recyclingsysteem om afval dat in de  faciliteit wordt gegenereerd, te hergebruiken en chirurgisch afval om te  zetten in nieuwe medische producten, waarmee wordt bijgedragen aan een  circulaire economie.

Topic

Integratie van Hernieuwbare Energie

Implementeer oplossingen voor hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen  en systemen voor energieterugwinning, om de mobiele faciliteiten  duurzaam van stroom te voorzien.

Topic

Organisatorische en Operationele Ontwikkeling

Richt een formele organisatie op en beheer deze om de Mobiele Personal  Care Space efficiënt te laten opereren door juridische kaders op te  stellen, een operationeel team samen te stellen en beheersprotocollen te  ontwikkelen.

Topic

Duurzame Bus Conversie

Converteer een bus tot een mobiele persoonlijke verzorgingsfaciliteit  door een geschikt voertuig te selecteren, een praktische en duurzame  indeling te ontwerpen en de integratie van verzorgingsstations te  beheren.

Topic

Verbetering van het Circulaire Watersysteem

Verbeter een circulair watersysteem dat is afgestemd op een mobiele  omgeving door het analyseren, testen en optimaliseren ervan, zodat het  voldoet aan de behoeften van de dakloze bevolking en tegelijkertijd  duurzaamheidsdoelen behaalt.

Platform

Op de website www.evengroenevrienden.nl kunnen (potentiele) stakeholders algemene informatie vinden over alle beschikbare Learning Communities. Via de website kunnen ook vraagstukken aangeleverd worden.

Er wordt gewerkt aan een platform waar vanuit stakeholders, studenten en onderwijstellingen met elkaar in verbinding kunnen komen en deliverables kunnen uploaden. Het online educatie platform van EdX zal hierbij de basis vormen. Zodra dit platform af is, wordt er op deze pagina naar verwezen.

Projectorganisatie & Communicatie

De projectorganisatie van deze LC wordt gevormd door Linette Bossen en Bart van Straten. Linette Bossen is de projectleider van projecten “Streetwise: learning with society” en “ET-TLC: Energy Transition – Talent in Learning Communities”. Vanuit deze projecten zijn de Learning Communities binnen Even Groene Vrienden ontstaan. Bart van Straten is een expert op het gebied van duurzaamheid en de circulaire gezondheidszorg. Hij is verbonden aan het bedrijf Van Straten Medical en aan verschillende onderwijs- en overheidsgerelateerde instellingen.
Hun rol is het faciliteren van de verschillende co-creatie sessies en partnersessies en de daar bijhorende communicatie, het up to date houden van het platform en de leerroute.

Stakeholders & Bijeenkomsten

We organiseren 2 tot 3 keer per jaar een partnersessie waarin studenten middels pitches hun resultaten delen. Het is belangrijk dat alle deelnemers hierbij aanwezig zijn voor zinnige discussies. Deze vinden hoogstwaarschijnlijk plaats in mei, september en januari.

Tussendoor worden co-creatiesessies georganiseerd waar studenten en stakeholders van een specifiek onderwerp samenkomen om de opdracht te bespreken. In iedere ronde van 10 weken staan minimaal 2 co-creatiesessies gepland, elk van ongeveer 2 uur. Het is belangrijk dat organisaties die willen meedoen, zich committeren aan deze sessies.

Wat wordt er verder verwacht van stakeholder:

  • Bijwonen van 2 onderwerp specifieke co-creatie bijeenkomsten per jaar

  • Bijwonen van de partnersessies

  • Faciliteren studenten bij hun onderzoek, bijvoorbeeld in vergaderruimtes, bij interviews, begeleiding, contacten, meelopen in een ziekenhuis

  • In het geval er JIP studenten meedoen aan de LC is er en coach beschikbaar vanuit de organisatie (zie bijlage Joint Interdisciplinary Project)

Wat wordt er verwacht van studenten

Een student moet voldoen aan de eisen van het vak waar binnen je een opdracht voor de LC uitvoert (zelf waarborgen en afstemmen met betrokken docent.


Wat wordt er verder verwacht van studenten:

  • Twee reflectie vragenlijsten invullen voorafgaand aan deelname en achteraf (voor intern onderzoek)

  • Bijwonen van 2 co creatie sessies.

  • Bijwonen van sprintsessies met mede studenten.

  • Presentatie geven op partnersessie

  • Reflectieverslag schrijven

gadget-panel-future-with-data-about-person-3d-render.jpg
ZorgXL.jpg

Learning Community

Learning communities zijn  de motor van innovatieve ontwikkelingen. Professionals uit bedrijven, overheden en NGO’s werken in Learning Communities samen met onderzoekers, docenten en studenten uit verschillende kennisinstellingen. In Learning Communities wordt geleerd, gewerkt en geïnnoveerd in kleine groepjes vanuit een gezamenlijk belang. Het doel is om kennis te ontwikkelen en delen en oplossingen te zoeken voor complexe maatschappelijke problemen.

Belangrijke uitgangspunten

Naast de bovenstaande punten ook nog aandacht voor de onderstaande uitgangspunten.
Met de onderstaande afspraken zorgen we ervoor dat de LC voor iedereen van toegevoegde waarde is.

 

  • iedereen die kennis haalt, brengt ook kennis

  • iedereen is een expert

  • iedereen participeert, als je niet kunt regel je een vervanger

  • kennis, expertise en producten zijn van ons allemaal

  • samen brengen we kennis, producten en expertise verder

Contact

csm_Linette Bossen B5564_6d75b7920f.jpg

Linette Bossen

Projectmanager

r.h.bossen@tudelft.nl

gilbert.jpg

Gilbert de Nijs

1713773772240_edited.jpg

Joep Dols

Teaching Assistant

j.p.dols@student.tudelft.nl

bottom of page