top of page
single unit.jpg

De Learning Community

Zonne Energie

Aanleiding

De klimaatcrisis dwingt ons om te werken aan de integratie van schone energie varianten.

Learning Community

Solar Energy

Solar energy represents a paradigm shift in the way we generate and consume power. At its core lies the remarkable ability of photovoltaic cells to convert sunlight directly into electricity, offering a clean and renewable alternative to fossil fuels. In this community the focus will be Solar foil. Solar foil is a relatively new innovation – it is essentially a flexible, thin foil; rather than the large solar energy panels that most people are familiar with. This innovation can be revolutionary in scaling-up the production of solar energy as it offers opportunities for new applications on large surface areas. For now, focus is specifically on agricultural sector. Think of water basins, silos and large greenhouse structures, or e.g. barns.

In the exploration of solar foil's potential, we are confronted with several challenges and opportunities that demand innovative solutions.

shutterstock_1724713963.jpg

Current Project Cases

Below you can find an overview of the project cases currently available in the Learning Community Solar Power:

Topic

Market Adoption

Identify factors driving farmers to adopt solar foil in agrosystems.

Topic

Mechanical Structure Design

Design a flexible mechanical structure to support solar foil.

Topic

Environmental Impact

Evaluate the environmental influence of solar foil use.

Topic

Social Acceptance

Assess social acceptance of solar foil in agricultural contexts.

Topic

Governance and Stakeholders

Engage key stakeholders to facilitate solar foil adoption.

Topic

Market Positioning

Produce market analyses to position solar foil within agriculture.

Topic

Measurement Framework

Develop a comprehensive framework to measure agricultural and electrical yield.

Topic

Citizen Engagement

Engage and inform citizens about solar foil's potential in agriculture.

Topic

Installation Challenges

How to effectively install solar foils on agricultural structures?

ZorgXL.jpg

Learning Community

Learning communities zijn  de motor van innovatieve ontwikkelingen. Professionals uit bedrijven, overheden en NGO’s werken in Learning Communities samen met onderzoekers, docenten en studenten uit verschillende kennisinstellingen. In Learning Communities wordt geleerd, gewerkt en geïnnoveerd in kleine groepjes vanuit een gezamenlijk belang. Het doel is om kennis te ontwikkelen en delen en oplossingen te zoeken voor complexe maatschappelijke problemen.

Platform

Op de website www.evengroenevrienden.nl kunnen (potentiele) stakeholders algemene informatie vinden over alle beschikbare Learning Communities. Via de website kunnen ook vraagstukken aangeleverd worden.

Er wordt gewerkt aan een platform waar vanuit stakeholders, studenten en onderwijstellingen met elkaar in verbinding kunnen komen en deliverables kunnen uploaden. Het online educatie platform van EdX zal hierbij de basis vormen. Zodra dit platform af is, wordt er op deze pagina naar verwezen.

Projectorganisatie & Communicatie

De projectorganisatie van deze LC wordt gevormd door Linette Bossen en Bart van Straten. Linette Bossen is de projectleider van projecten “Streetwise: learning with society” en “ET-TLC: Energy Transition – Talent in Learning Communities”. Vanuit deze projecten zijn de Learning Communities binnen Even Groene Vrienden ontstaan. Bart van Straten is een expert op het gebied van duurzaamheid en de circulaire gezondheidszorg. Hij is verbonden aan het bedrijf Van Straten Medical en aan verschillende onderwijs- en overheidsgerelateerde instellingen.
Hun rol is het faciliteren van de verschillende co-creatie sessies en partnersessies en de daar bijhorende communicatie, het up to date houden van het platform en de leerroute.

Stakeholders & Bijeenkomsten

We organiseren 2 tot 3 keer per jaar een partnersessie waarin studenten middels pitches hun resultaten delen. Het is belangrijk dat alle deelnemers hierbij aanwezig zijn voor zinnige discussies. Deze vinden hoogstwaarschijnlijk plaats in mei, september en januari.

Tussendoor worden co-creatiesessies georganiseerd waar studenten en stakeholders van een specifiek onderwerp samenkomen om de opdracht te bespreken. In iedere ronde van 10 weken staan minimaal 2 co-creatiesessies gepland, elk van ongeveer 2 uur. Het is belangrijk dat organisaties die willen meedoen, zich committeren aan deze sessies.

Wat wordt er verder verwacht van stakeholder:

  • Bijwonen van 2 onderwerp specifieke co-creatie bijeenkomsten per jaar

  • Bijwonen van de partnersessies

  • Faciliteren studenten bij hun onderzoek, bijvoorbeeld in vergaderruimtes, bij interviews, begeleiding, contacten, meelopen in een ziekenhuis

  • In het geval er JIP studenten meedoen aan de LC is er en coach beschikbaar vanuit de organisatie (zie bijlage Joint Interdisciplinary Project)

Wat wordt er verwacht van studenten

Een student moet voldoen aan de eisen van het vak waar binnen je een opdracht voor de LC uitvoert (zelf waarborgen en afstemmen met betrokken docent.


Wat wordt er verder verwacht van studenten:

  • Twee reflectie vragenlijsten invullen voorafgaand aan deelname en achteraf (voor intern onderzoek)

  • Bijwonen van 2 co creatie sessies.

  • Bijwonen van sprintsessies met mede studenten.

  • Presentatie geven op partnersessie

  • Reflectieverslag schrijven

gadget-panel-future-with-data-about-person-3d-render.jpg

Contact

csm_Linette Bossen B5564_6d75b7920f.jpg

Linette Bossen

Projectmanager

r.h.bossen@tudelft.nl

Saskia.jpg

Saskia Postema

Facilitator

s.p.s.postema@tudelft.nl

1713773772240_edited.jpg

Joep Dols

Teaching Assistant

j.p.dols@student.tudelft.nl

What We Provide 

01

Project Design

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

02

Construction Management

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

03

Site Evaluation

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

04

Construction

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

05

Cost Modeling

Describe the service and how customers or clients can benefit from it. It’s an opportunity to add a short description with relevant details, like pricing, duration and how to book.

Belangrijke uitgangspunten

Naast de bovenstaande punten ook nog aandacht voor de onderstaande uitgangspunten.
Met de onderstaande afspraken zorgen we ervoor dat de LC voor iedereen van toegevoegde waarde is.
 

  • iedereen die kennis haalt, brengt ook kennis

  • iedereen is een expert

  • iedereen participeert, als je niet kunt regel je een vervanger

  • kennis, expertise en producten zijn van ons allemaal

  • samen brengen we kennis, producten en expertise verder

bottom of page